середа, 12 січня 2022 р.

Методична доповідь "Робота майстра виробничого навчання з батьками"

 

 

 

 

        Методична доповідь

 

 

Робота

майстра виробничого навчання з батьками

 

 

   Підготувала

  Майстер виробничого   навчання

     Машкова Т. Л.

 

 

 

 

 

 

 Чернівці, 2022

 

    

                                                                 ВСТУП

 

      Майстер виробничого навчання - є головним кваліфікованим спеціалістом, який навчає професії. Саме він організовує пізнавальну діяльність, формує соціальні відносини між учнями в ЗТ(ПТ)О, турбується про їх соціальне благополуччя, вирішує проблеми їх дозвілля, первинного згуртування колективів, формує відповідну трудову та навчальну психологічно-позитивну атмосферу.

     Організатором діяльності учнів у групі, координатором виховних впливів залишається майстер виробничого навчання. Саме він безпосередньо взаємодіє як з учнями, так і з батьками, щиро прагне допомогти учням у вирішенні їх проблем, організовує соціально-позитивне, емоційне дозвілля вихованців.

     Доступними і коректними засобами майстер формує колектив учнів, направляє його роботу, координує спільну діяльність педагогів і здобувачів освіти, залучає всіх педагогів до позакласної виховної роботи, організовує і регулює багатосторонні зв'язки групи з виробничим середовищем.

        Важливим завданням майстра є виховання здобувачів освіти. Він формує у підлітків відповідальне ставлення до навчання і їх прагнення вчитися самостійно. Він володіє методами розвитку різнобічних інтересів серед учнів. Його педагогічний обов'язок - піклуватися також про збереження та зміцнення здоров'я вихованців. Особлива роль майстра виробничого навчання полягає в тому, щоб, підвищуючи педагогічну культуру батьків учнів, домагатися однієї виховної тактики для виховання учнів як в ЗТ(ПТ)О так і в сім'ї.

        Майстер виробничого навчання - педагог-професіонал, духовний посередник між суспільством і здобувачем освіти в освоєнні культури, накопиченої людством. Він організовує систему відносин через різноманітні заходи виховання, створює умови для індивідуального самовираження і розвитку кожної особистості, забезпечує розкриття її потенційних здібностей та захищає інтереси вихованців.

     Сучасний майстер, який навчає і виховує учнів, поряд з батьками, стає дуже значимою особою, тому його вміння взаємодіяти з сім'єю забезпечує ефективність формування особистості учня. Проблема взаємодії ЗТ(ПТ)О  і сім'ї була і є в центрі уваги кожного майстра виробничого навчання, тому що підлітки виховувались своєю сім'єю і сім'я для нього є авторитетом.

         

Особливості виховної роботи майстра виробничого навчання з родиною

 

      Сім'я є природним середовищем первинної соціалізації дитини, джерелом її матеріальної та емоційної підтримки, засобом збереження і передавання культурних цінностей від покоління до покоління. З перших днів появи дитини на світ сім'я покликана готувати її до життя та практичної діяльності, в домашніх умовах забезпечити розумну організацію її життя, допомогти засвоїти позитивний досвід старших поколінь, набути власного досвіду поведінки й діяльності. Оскільки мета виховання підростаючого покоління -- формування всебічно розвиненої особистості, сім'я, як і ЗТ(ПТ)О, здійснює моральне, розумове, трудове, естетичне та фізичне виховання. На думку М. Стельмаховича  «Тіло, душа, розум - ось три кити батьківської педагогіки».

      Духовно-моральне виховання передбачає формування у особистості високої духовності та моральної чистоти. Складність цього завдання в тому, що воно вирішується, як правило, через добре поставлене в духовно-моральному аспекті життя сім'ї, суспільного ладу, вчинки людей, приклад батьків. Власне, духовність виховується духовністю, мораль -- моральністю, честь - честю, гідність - гідністю. Правильно поставлене розумове виховання в сім'ї розкриває перед учнями широкий простір для накопичення знань, як бази для формування наукового світогляду; оволодіння основними розумовими операціями (аналізом, синтезом, порівнянням); вироблення інтелектуальних умінь (читати, слухати, висловлювати свої думки усно і на письмі, рахувати, працювати з книгою, комп'ютером) готує їх до розумової діяльності.

       Реалізуючи ці напрями змісту виховання, особливу увагу приділяють вихованню у дітей

       любові до батьків, рідних, рідної мови, культури свого народу;

       поваги до людей;

       піклування про молодших і старших,

       співчуття і милосердя до тих, хто переживає горе;

        шанобливого ставлення до традицій, звичаїв, обрядів, до знання свого    родоводу, історії народу.

           Ефективність виховання дітей у сім'ї залежить від створення в ній належних умов. Головна умова сімейного виховання -- міцний фундамент сім'ї, що базується на її непорушному авторитеті, подружній вірності, любові до дітей і відданості обов'язку їх виховання, материнському покликанні жінки, піднесенні ролі батьків у створенні та захисті домашнього вогнища, забезпеченні на їх прикладі моральної підготовки молоді до подружнього життя.

      Важливим у сімейному вихованні є те, наскільки родина живе інтересами всього народу, інтересами держави. Діти прислухаються до розмов батьків, є свідками їхніх вчинків, радіють їхнім успіхам чи співчувають невдачам.

Виховний вплив сім'ї зростає, якщо батьки цікавляться не лише навчанням, а й познавчальною діяльністю своїх дітей. За таких умов інтереси сім'ї збігаються з інтересами суспільства, формується свідомий громадянин країни.

     Дієвим чинником сімейного виховання є спільна трудова діяльність батьків і дітей. Дітей слід залучати до сімейної праці, вони повинні мати конкретні трудові обов'язки, адекватні їх віковим можливостям. Така співпраця дітей з батьками має сильніший виховний вплив, ніж словесні повчання.

      Справжнім авторитетом користуються батьки, які сумлінно ставляться до праці, до сімейних обов'язків, активні в громадському житті. Такі батьки уважні до дітей, люблять їх, цікавляться їхніми шкільними та позанавчальними справами, поважають їх людську гідність, водночас виявляючи до них належну вимогливість.

       Виховання дітей в сім'ї не завжди успішне. Негативний вплив на нього мають об'єктивні (неповна сім'я, погані житлові умови, недостатнє матеріальне забезпечення) та суб'єктивні (слабкість педагогічної позиції батьків) чинники. Дається взнаки і низьке матеріальне забезпечення сім'ї.   

         Значна частина сучасних сімей припускається помилок у вихованні дітей.

 

     Зміст роботи училища  з батьками учнів повинен ґрунтуватися на їх правах і обов'язках, визначених Законом України «Про загальну середню освіту»:

 

   Види й методи роботи з батьками учнів

 

       Моє знайомство  з батьками  вихованців починається при  подачі документів до училища. Вже тоді намагаюсь створити  з ними  контакт. Подальше знайомство відбувається  при поселені учнів у гуртожиток.

        У роботі з батьками вихованців використовую  різноманітні її види й методи. Наведу основні з них.

 

     Робота з батьківським комітетом.

      Усю роботу ми з Іваном  Степановичем Денисом проводили через батьків, постійно підтримували тісний зв'язок.

    З перших днів навчання групи, на перших батьківських зборах створюється  батьківський комітет. Він складається з 4-х чоловік. Намагаюсь залучати комітет до усіх проблем життя групи. Батьки завжди йдуть назустріч мені. Так, велику допомогу надали батьки попередньої групи , коли збирали передачі воїнам АТО та сиротам. Допомагали при проведені осіннього  ярмарку( передавали кондитерські вироби домашнього приготування), збирали кошти для придбання канцелярських приладів та для дітей Сходу України.

      Батьки нової групи також беруть участь у житті групи . Усі підєднані до Вайберу.  Через Вайбер  батьки спілкуються між собою, вітають хлопців з днем народження та святами. На жаль, за цей короткий  час навчання  учні тричі були на дистанційному навчанні у зв’язку з Ковідом. Тому уся робота проводилась у телефонному режимі.

 Зверталась я до батьків з приводу опитування про модернізацію структури нашого училища у проєкті ЕU4Sklls. 20 батьків відгукнулися і проголосували за модернізацію училища.

 

             Батьківські збори. Є важливим колективним видом роботи майстра з батьками учнів. Такі збори сприяють формуванню громадської думки батьків, об'єднанню їх в єдиний колектив.

   Тематика зборів визначається загальними завданнями виховання, умовами навчально-виховної роботи в групі.

        Проводжу я батьківські збори, як правило, двічі на рік. Але у зв’язку з карантином  проводила збори он-лайн. З групою, що випустилась, розглядали проблеми  виробничої практики, працевлаштування, випуску  та інші нагальні питання.

 

   Відвідування батьків удома. Цей вид допомагає встановити зв'язок з усією сім'єю, з'ясувати її загальну та педагогічну культуру, умови життя учня, його місце в сім'ї і ставлення до нього старших, ознайомитися з досвідом батьківського виховання, дати поради і домовитися про єдині вимоги до учня.  

Я не вважаю, що відвідувати треба родини тих  підлітків, які створюють певні проблеми у ЗП(ПТ)О. Безумовно, з батьками таких учнів слід передусім встановити тісний контакт, проте відвідувати бажано сім'ї всіх учнів.

      Мої відвідування  сім'ї  має різну мету: загальне ознайомлення з умовами життя, встановлення єдиних вимог училища  і сім'ї до вихованця, , обговорення з батьками відхилень у поведінці підлітка і вживання необхідних заходів щодо їх запобігання та подолання, залучення батьків до участі в роботі училища, тощо.

При вступі підлітка до нашого навчального закладу я знайомлюсь з родиною: склад сім'ї,  де працюють батьки, їхній матеріальний стан тощо.Для цього знайомлюсь з особовою справою, самим учнем, а про поселенні до гуртожитку - з батьками.

      Відвідування сімей не завжди вдається, оскільки здебільшого учні проживають поза межами міста і немає можливостей відвідати вдома учня.

     Але з батьками необхідно підтримувати зв'язок. Тому були створені  у Вайбері групи «Батьки 14 групи», а в цьому році  «Батьки 2021». У мене тому створені дві групи, оскільки ще  підтримую й  зв'язок з батьками групи, яка випустилась. Тут   розміщую оголошення і повідомлення, що стосуються усіх батьків та учнів.

 

Запрошення батьків до училища. У разі необхідності я запрошую батьків окремих учнів до училища на розмову. Під час бесіди з ними намагаюсь дотримуватися педагогічного такту, створити атмосферу доброзичливості, довір'я.

      Окремо хочу сказати  про  2 хлопців, які проживають у монастирі села Банчени. Їхні батьки були позбавлені батьківських прав. Відповідає за них матушка Марія Іванівна. Мобільних телефонів у них нема, їм заборонено користуватись телефонами. Тому зв’язку з ними нема. Доводилось щодня спілкуватись з матушкою, а інколи й по декілька разів на день. До хлопців були зауваження і доводилось викликати її до училища і разом із заступником директора з Н ВИХ Р Оксаною Костянтинівною Кавнічук вирішувати  питання.

     Викликались батьки і учнів Кирилюка Дениса, який не підкорявся  правилам проживання  у гуртожитку, та Мензака Юрія з приводу ремонту  кімнати.

     Батьки  Істратія Валентина запрошувались з приводу розпивання спиртного підлітка  і виселення його  з гуртожитку на 1 місяць.

    Запрошувались батьки Кривого Артема, який у компанії учнів інших груп , порушив  дисципліну у гуртожитку. Цього юнака виселили з гуртожитку.

      Загалом, намагаюсь не викликати  зайве батьків, а вирішую усі питання телефоном.

 

ВИСНОВОК

 

        Робота з батьками - невід'ємна частина системи роботи майстра виробничого навчання. Ця робота приносить успіх, якщо вона, будучи систематичною і науково обґрунтованою, органічно включається в загальну педагогічну діяльність майстра. Виховна робота ЗТ(ПТ не може будуватися без урахування того, що індивідуальність підростаючої особистості формується в родині.

      Майстер виробничого навчання - центральна особа виховного процесу. Батьки судять про навчальний заклад  за оцінкою майстерності майстра, висловлюючи задоволення або незадоволення в першу чергу його професіоналізмом. Батьки відчувають найголовніше - хто і як вводить їх дитину до дорослого життя. Взаємодія з батьками є невід'ємною частиною його роботи.  З перших же днів важливо налагодити з батьками учнів дружні, партнерські стосунки. Адже основи вихованості особистості закладаються в сім'ї, і до училища він приходить вже так чи інакше сформованим.

    Педагоги ЗТ(ПТ)О зобов'язані допомогти батькам, ставши для них центром психолого-педагогічної освіти та консультування - організовуючи при навчальному закладі батьківські університети, лекторії, конференції, семінари, об'єднання батьків. Успіх у вихованні учнів залежить від погодженості навчального закладу  та сім'ї.

 

Використана література

1.Фіцула М.М. Педагогіка: посібник - К.: Видавничий центнер «Академія»; 2002.- 376 с.

2,Демянюк Т.Д. Організація виховного процесу в сучасному загальноосвітньому навчальному закладі. Науково-методичний посібник. – Суми: Антей, 2006.-383 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар